FROM PENDANG WITH LOVE

By: somchit pratchai

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Sunday, 23-Mar-2008 15:42 Email | Share | Bookmark
Pesta Bubuk











Di Miri, keadaan laut bergelora biasanya bermula pertengahan Oktober dan berlarutan sehingga sambutan Hari Tahun Baru Cina. Keadaan ini akan reda setelah lebih kurang 15 hari iaitu selepas Chap goh mei. Mulai dari saat inilah aktiviti menangkap ikan oleh para nelayan dan kaki pancing bermaharajalela.
Ketibaan musim udang halus atau bubuk (nama tempatan) pada awal Februari sehingga April menjadikan persisiran pantai Miri yang behadapan dengan Laut Cina Selatan seakan pesta.Warga Bandar Minyak Miri mengambil kesempatan untuk turun ke pantai manangkap “bubuk”. Tidak kurang pula yang menggunakan kesempatan ini untuk mengaut keuntungan maksimum dalam karier mereka selaku nelayan. Udang halus@bubuk ini digunakan untuk membuat belacan dan cencaluk. Mungkin tidak keterlaluan jika dikatakan belacan dari Mirilah antara yang paling sedap disebabkan oleh keaslian udang halus@bubuknya yang segar serta teknik pembuatan yang bersih dan suci.
Bagi nelayan, mereka mengunakan bot nelayan dengan ditampah pukat penyodok di hadapan bot bagi menangkap “bubuk”, manakala bagi nelayan “part time” (hanya jadi nelayan pada musim bubuk) pukat penyodok ditolak di gigi pantai dengan menggunakan tenaga manusia.


Ada Lagi Disini : http://www.flickr.com/photos/pratchai/


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net